Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
05.12.2014 22:06 - За циганите и за ромите
Автор: vandal Категория: Други   
Прочетен: 814 Коментари: 0 Гласове:
1

Последна промяна: 21.04.2015 12:22


 От едно известно време насам ми се върти из главата мисълта за това как през последните години, циганите започват да се превръщат в роми. Роми, романи или както е се наричат те самите. Доколкото ми е известно. В един момент на политическата сцена и от екрана на телевизора доста често започнах да чувам за ромите. По една или друга причина думата циганин се превърна в обидна за самите цигани. Или поне така си мислят някои господа. И за да избегнат обвинение в расизъм, етническа омраза или насаждане на такава въпросните господа започнаха да наричат циганите – роми.

Баща ми ги нарича цигани. Дядо ми и баба ми (и двете) също ги наричат цигани. Техните родители и баби и дядовци са ги наричали цигани също. Дядо Вазов ги нарича цигани. Дядо Йовков също. На бялото черно не можеш да му кажеш, нали? Незнам защо някой хора си кривят душата с измислени понятия. ОК...понятието не е измислено. Самите цигани наричат себе си рома.

Нека да ви кажа аз какво мисля. Думата ром за мен е взаимствана от ромския език. Или с други думи, думата циганин е българската дума. Колко е българска думата е една друга история, но това е думата която пра отците ми са използвали. Циганина си е циганин. Ако на някой му е обидно да го наричат циганин в България най-любезно го каня да си събира багажа и да отиде някъде където няма да го наричат с „обидни“ имена. Границите са отворени за още 27 европейски страни. Има и други опции, а транс океанските емиграции са за предпочитане. Или колкото по-далеко, по-добре.

Малко се отклоних от темата...та за името на тези джентълмени придошли от далечна Азия. За това дали бай Мангал е по произход ром или циганин. Аз докато съм Българин, докато говоря на Български език с други Българи ще наричам циганите – ЦИГАНИ. Освен български език имах шанса да науча още няколко чужди езика. В Испания и испанско говорящите държави, циганите ги наричат gitanos, на английски gipsy, а в Холандия – zigeuners


Тагове:   цигани,   роми,   циганин,   цигания,


Гласувай:
1



Следващ постинг
Предишен постинг

Спечели и ти от своя блог!
Няма коментари
Търсене